- -

Terima Kasih Atas Sokongan Anda Terhadap Nukilan Saya. Saya Akan Cuba Uploadkan Hasil Nukilan Saya Sekerap Yang Saya Mampu. Semoga Ia Memberi Pengajaran Dan Bererti Kepada Anda. Saya Juga Mengalu-alukan Komen Dari Anda Semua Untuk Memperbaiki Kelemahan. Selamat Membaca..

Novel : Misteri Cinta Rafflesia

|| Bab 1 || Bab 2 || Bab 3 || Bab 4 || Bab 5 || Bab 6 || Bab 7 || Bab 8 || Bab 9 || Bab 10 ||

Novel : Hati Kian Sepi

|| Bab 1 || Bab 2 || Bab 3 || Bab 4 || Bab 5 || Bab 6 || Bab 7 || Bab 8 || Bab 9 ||

Thursday, April 23, 2009

Kekasih Gelapku....

Benar kata orang 'Hidup umpama roda', tidak sentiasa gembira, tidak selalu ceria. Sekali ombak memukul pantai pastinya pasir akan terus berubah. Begitulah lumrah kehidupan. Dulu aku memang seorang yang bebas tapi terkawal. Hidupku umpama burung yang bisa terbang bebas kemana saja yang kumahu. Mendaki gunung, membeli belah, menonton wayang, melepak di pusat membeli belah malah kadang kala pergi melalak menyanyi karaoke dengan rakan-rakan sekolej. Tapi bukan bermakna aku liar. Aku masih punya pegangan yang kuat. Kebebasan dan kepercayaan yang keluarga berikan tidak pernah aku persiakan. Aku tetap ingat pada rukun Islam yang lima. Aku tetap yakin pada rukun Iman yang enam. Cuma sesekali aku terlanggar rukun Negara yang kelima 'Kesopanan dan kesusilaan', memang itu sukar sekali aku penuhi.

Kini sudah lebih 3 tahun aku hidup bersama Imran. Suami yang aku anggap sungguh mithali, sungguh baik dan sentiasa mengambil berat terhadap aku dan anak kami Fakhrul Ilmi. Memang dia sentiasa menjaga kami dengan baik. Tiada kekurangan yang jelas dalam keluarga. Kami tidak pernah bertengkar. Merajuk sedikit, itu kira lumrah. Sesungguhnya tuhan telah memakbulkan doaku untuk memperlakikan seorang yang baik dan mengambil berat.

Sebenarnya itulah matlamat setiap wanita, sentiasa inginkan pasangan yang baik, yang lengkap dan boleh membimbing diri ke jalan yang diredhai. Mungkin atas dasar mencari yang terbaik itulah masih ramai rakan-rakan seangkatanku yang masih membujang dan terus mencari dan menanti sesuatu yang dipanggil Mr. Right.

Hari ini genap sebulan aku bekerja sebagai juru tol. Biasanya orang gelarkan ku ‘Minah Tol’. Sebenarnya dulu aku pernah bekerja. Namun semasa aku mengandungkan Fakhrul Ilmi aku mengalami masalah kesihatan yang menyebabkan aku terpaksa berhenti bekerja. Namun akibat terlalu bosan terkurung di dalam rumah yang kurasakan seperti sangkar akhirnya aku merayu kepada Imran untuk membenarkan aku bekerja. Tak kiralah kerja apa sekalipun asalkan aku dapat keluar dari kurungan itu.

Walaupun kerja ini tidak setaraf dengan kelulusan aku sebagai pemegang Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal, namun aku tetap bersyukur kerana bukan wang ringgit yang dicari tapi pengubat kesunyian dan kebosanan.

"Selamat Pagi.." Aku terjaga dari lamunan bila saja ada suara orang menegur dari kereta Honda Civic bewarna hitam yang berhenti di sisi pondok tol. "Selamat pagi.." Aku membalas sambil melemparkan sedikit senyuman kepada seorang pemuda yang setiap hari lalu di sini sewal jam 6.30 pagi. Seperti biasa juga dia sudah bersedia dengan wang genap RM 1.80 dan seperti biasa aku akan membalas dengan menyerahkan tiket bayaran. Serentak dengan itu palang dihadapan kereta akan dibuka dan kenderaan akan terus meluncur meninggalkan aku.

"Ada apa lagi encik?..." Aku terpaksa bertanya apabila lelaki itu tidak berlalu seperti biasa. "Saya nak beri ini... kalau senang hubungi saya.." Aku terdiam tetapi tetap menerima kad perniagaan yang dihulurkan. Entah lah apa tujuannya aku sendiri tidak pasti. Mungkin ada peluang kerja yang lebih baik yang ingin ditawarkan kepadaku lantas menyimpan kad itu di dalam tas tangan.

Petang ini aku pulang seperti biasa jam 4 petang. Aku tidak keseorangan kerana Fakhrul Ilmi akan menemani. Imran pula biasanya hanya akan pulang jam 7 atau 8 malam. Begitulah rutin hidupku setiap hari yang sungguh membosankan. Aktiviti remaja aku yang bebas, terhenti serta merta semenjak aku berkahwin. Imran bagiku sungguh baik, memang langsung tidak sekepala dengan aku yang nakal ini. Pernah juga sesekali aku mengajaknya menonton wayang untuk menghilangkan rasa bosan, namun ada saja alasan yang diberi. Dia sentiasa sibuk dengan kerja serta aktiviti politik dan kemasyarakatan.

Entahlah.. Adakah ini dinamakan perkahwinan, suatu perkongsian hidup... tapi tiada insan untuk berbicara... tiada insan untuk bermanja... Jiwa terasa kosong tak berpenghuni. Sepi dan sungguh sepi sekali. Jiwa ku sering mengeluh tetapi sesekali ketawa sendiri mengingatkan zaman remaja yang penuh dengan keseronokan dan kenakalan.

"Abang balik lewat. Kena ikut datuk.." Itulah bunyi sms yang biasa aku terima. Dan malam ini aku menerimanya lagi. Tiada kata-kata yang mampu aku berikan lantas menyimpan kembali hidangan yang telah aku hidangkan. Langsung tiada nafsu untuk aku menjamahnya sendirian. Aku memandang ke arah Fakhrul. Nyenyak dia tidur, separuh berdengkur. Terus saja aku capai remote Astro lantas mencari kalau-kalau ada rancangan yang boleh menarik perhatian. Ternyata semuanya tidak mampu menarik minat aku.

"Ah!! kenapa ni..." bisik hatiku seakan kecewa dengan keadaan bosan yang mencengkam. "Nombor yang anda dail tidak dapat dihubungi buat masa ini..." Aku terus saja memadamkan panggilan yang cuba kubuat kepada Nadia, satu-satunya rakan belajar yang masih berhubung hingga kini, tapi kali ini aku hampa. Aku terus duduk bersandar di atas sofa lantas melemparkan pandangan ke arah tingkap. Samar-samar terlihat titisan air hujan menitis. Begitu jugalah hatiku yang menangis di dalam hati... tiada seorang pun yang tahu betapa sepinya hati ini... Menangis.. merintih... menghibur sendiri hati yang sepi dan terus sepi.

"Hello boleh saya tahu siapa ni.." Tiba-tiba aku menerima panggilan telefon dari seseorang. "Awak telefon saya tapi tanya siapa saya..." Aku membalas dengan sedikit marah. "Maaf... tadi saya lihat ada miss call pada telefon saya... Siapa ni?" Dia bertanya kembali... Baru aku teringat, akibat terlalu bosan aku tertelefon pemuda yang memberikan aku kad perniagaannya awal pagi tadi... tapi tiada jawapan lantas aku terlelap di atas sofa.

"Encik Arman ye... Saya yang kerja dekat tol tu. Minta maaf saya tersalah tekan tadi." aku menjawab memberi alasan yang sungguh tidak logik sambil memandang ke arah kad perniagaan yang masih terlekat ditanganku. "Eh tak apa... Kalau sengaja lagi bagus..." Dia menjawab dan membuatkan aku tergelak kecil. Entah lah seperti tidak sengaja aku melayan Arman ditelefon. Aktiviti bergayut yang memang biasa aku lakukan bersama bekas kekasih aku dulu. Dan tanpa aku sedari sudah 2 jam aku berborak dengan Arman. Semacam ada tarikan yang menyebabkan aku sukar untuk memberhentikan perbualan ini. Mungkin antara kami ada satu persamaan jiwa yang kuat yang membuatkan aku terasa begitu serasi bersama.

Pagi ini aku tidak mengelamun lagi... Hatiku berdebar menantikan kereta Honda Civic yang akan melintasi tol ini. Terasa segan juga kerana tidak semena-mena aku boleh melayan Arman begitu lama sekali. Tiba-tiba jantungku berdegup kencang apabila melihat kereta Arman mendekati... Aku begitu kenal kereta itu, malah nombor pendaftarannya pun sudah kuhafal. "Selamat pagi Farah.." Arman membuka cermin kereta sambil menghulurkan wang kertas RM100 kepada ku... "Kenapa tak sediakan RM 1.80 macam biasa?" Tanyaku yang begitu pelik dengan tindakan Arman hari ini. "Saja nak lama sikit.. Nak borak dengan Farah..." Arman membalas yang membuatkan aku hanya tersenyum tersipu-sipu. "Ah.. nakal juga dia ni.. macam aku dulu-dulu.." bisik hatiku sedikit kecewa... tetapi seakan ceria.

"Boleh tak saya call Farah malam ni?" Arman kembali bersuara... "Tak boleh..." Jawap ku ringkas... Arman seakan terkejut dengan jawapan aku. Mungkin kecewa agaknya... "Kenapa?" Arman bertanya kembali seperti tidak puas hati. "Malam tak boleh.. petang boleh..." Aku menjawab nakal sambil memulangkan wang RM 98.20 beserta tiket tol kepadanya. Arman hanya tersenyum. Tiba-tiba dia menghulurkan sekuntum Mawar Merah kepadaku dan terus berlalu meninggalkan aku. Aku terdiam. "Entah bunga mana yang dipetiknya pagi-pagi buta ni" bisik hatiku sambil mengucup wangian Mawar merah pemberian Arman. Sungguh romantis... sesuatu yang tidak pernah wujud pada diri Imran.

Semenjak saat itu aku begitu terasa akan kehadiran Arman. Aku tak mampu menolak kehadirannya dalam hati ini. Aku terasa bahagia sekali dengan layanannya. Setiap petang dia pasti akan menghubungi aku. Dia lah peneman aku dikala aku benar-benar sunyi. Dia bijak mengambil hati, pandai bergurau, malah sering memberi kata-kata semangat dan perangsang kepada aku. Kekosongan yang selama ini kurasakan, kini terasa sudah terisi. Penuh dan subur dijiwa ini. Arman.. Walaupun kau tiada disisi, namun kasih mu dapat ku rasa begitu dekat hingga menusuk kesanubari ini.

Entahlah adakah salah aku bersikap sebegini. Sebenarnya tiada apa yang aku inginkan, sekadar peneman hati ini yang begitu sunyi dan aku rasa Arman dapat merasakan kesunyian itu lalu berjaya menusup masuk begitu dalam kelubuk hati ini. Cinta Arman umpama lampu suluh... Fokusnya begitu jelas dikala kegelapan malam. Terima kasih Arman kerana sudi menjadi kekasih gelapku. Mungkin atas dasar terima kasih itulah aku bersetuju untuk keluar dengan Arman yang bagiku pertama dan terakhir. Entahlah kenapa sifat nakal yang telah lama aku tinggalkan tiba-tiba datang kembali. Mungkin tarikan cinta Arman begitu kuat dan tak mampu untuk aku menolaknya.

Seperti dijanjikan malam ini aku berjumpa Arman di hotel bertaraf 5 bintang. Sungguh romantis suasana dikala itu. Aku duduk bertentang mata dengan Arman dihiasi lampu yang sedikit samar. Di tengah-tengah meja terhias sekuntum mawar merah yang baru ingin berkembang. Kemudian kami dialunkan dengan alunan muzik yang mengasyikan. Suasana romantik yang memang tidak pernah aku alami. Aku dan Arman hanya bertentang mata tanpa kata-kata. Entahlah mungkin terlalu banyak telah aku luahkan dalam perbualan ditelefon setiap petang. Bagiku hari ini aku hanya ingin bertemu dengannya dan selepas itu aku ingin lari dari cinta terlarang ini. Aku tak mahu terus menipu diri sendiri. Memang aku mengaku aku sangat sukakan Arman. Tapi apalah erti perasaan itu bagi aku sebagai seorang isteri. Aku tidak boleh mementingkan diri sendiri walau dalam apa keadaan sekali pun.

Aku dan Arman terus diam... Aku ingin sekali bersuara tetapi setiap kali aku cuba membuka mulut Arman akan meletakkan jari telunjuknya ke bibir tanda senyap. Memang dia tidak mahu aku meluahkan kata-kata perpisahan. Dia hanya mahu kami hanya berinteraksi dari hati ke hati. Arman begitu pelik dan sungguh istimewa bagi ku...

"Farah..." Tiba-tiba terasa ada suatu tangan yang menepuk bahu aku dari arah belakang lantas membuatkan aku tersentak. Aku sungguh kenal suara itu lalu membuatkan aku terus saja memejamkan mata sekuat yang mungkin. Aku tak sanggup dan tak berani membuka mata apa lagi menoleh kerana aku pasti itulah suara Imran.

Aku terus saja menekup muka dengan kedua-dua belah tangan lalu terus berlari meninggalkan Arman dan Imran. Fikiran ku terasa kosong dan aku terus berlari sambil mengalirkan airmata yang tak mampu aku bendung lagi...

Malam itu aku tidak berani untuk pulang ke rumah... Aku takut pada Imran. Apalah hukuman yang aku akan terima kali ini. Aku akan malu dengan keluarga. Entah lah... Dimana hendak aku letakkan air muka ku ini. Aku terus saja berdiri di penghujung jeti tempat orang menunggu feri yang pernah aku kunjungi semasa aku putus cinta dulu.

Deruan ombak yang ganas membuatkan aku begitu gerun. Takut sekali aku dimarahi Imran kali ini. Apalah akan jadi pada rumah tangga kami. "Fakhrul Ilmi... Maaf kan mama nak". Tak tahu apa harus ku lakukan di saat itu. Mahu saja aku terjun ke laut. Namun iman ku masih kuat. Aku harus kuat. "Hidup mesti terus.." bisik hatiku...

"Farah..." sekali lagi aku aku terdengar suara Imran yang terus saja membuatkan lulut aku terus longlai tak mampu untuk berdiri. Aku terus duduk menangis sambil memeluk tiang jeti sambil menanti Imran datang menghampiri. Aku pasrah dengan hukuman yang bakal Imran berikan.

"Farah... Abang minta maaf Farah...." Tanpa aku duga Imran datang dengan penuh kelembutan, meminta maaf lalu memapah aku untuk berdiri. Air mata terus mengalir dan terus mengalir. Imran terus merangkul aku dari sisi lalu kami bergerak bersama menuju ke kereta tanpa kata-kata. Entah lah aku tak tahu apa yang ada dalam benak Imran... Memang Imran seorang yang hebat kerana bagi ku orang yang hebat bukan lah orang yang boleh mengalahkan orang lain, tapi orang yang boleh menahan diri daripada marah.

Imran memang hebat.. begitu hebat dan semenjak itu Imran berubah bukan saja sebagai suami, malah sebagi kawan yang sungguh ceria, setia dan sentiasa di sisi... Kini aku sungguh ceria di sisi Imran.

No comments:

Post a Comment