- -

Terima Kasih Atas Sokongan Anda Terhadap Nukilan Saya. Saya Akan Cuba Uploadkan Hasil Nukilan Saya Sekerap Yang Saya Mampu. Semoga Ia Memberi Pengajaran Dan Bererti Kepada Anda. Saya Juga Mengalu-alukan Komen Dari Anda Semua Untuk Memperbaiki Kelemahan. Selamat Membaca..

Novel : Misteri Cinta Rafflesia

|| Bab 1 || Bab 2 || Bab 3 || Bab 4 || Bab 5 || Bab 6 || Bab 7 || Bab 8 || Bab 9 || Bab 10 ||

Novel : Hati Kian Sepi

|| Bab 1 || Bab 2 || Bab 3 || Bab 4 || Bab 5 || Bab 6 || Bab 7 || Bab 8 || Bab 9 ||

Wednesday, June 10, 2009

BAB 7 : Misteri Cinta Rafflesia (Novel)

BAB 7 : RACUN UNTUK RAFFLESIA.

“Aku tersentak sejenak mendengar berita itu. Sukar untuk aku mempercayainya. Bukan sehari dua aku mengenali Shah. Kami kenal begitu lama semenjak di Sabah lagi. Tak mungkin Shah akan berlaku curang atau ingin mempermainkan aku kerana paksi cinta kami begitu kukuh dan tak mungkin akan tergugat...”.



RAFFLESIA :

Suasana petang Sabtu di Taman KLCC hari ini tidak seperti biasa. Memang hari ini aku tetap ke sini namun aku langsung tiada nafsu untuk berjoging. Lebih suka membiarkan lemak terus terpendam di dalam tubuh. Bebarapa kali aku cuba mengatur langkah tetapi nyata langkahku longlai. Tidak kencang seperti biasa. Akhirya aku mengambil keputusan untuk duduk bersendirian di kerusi batu menanti Suzy rakan serumahku selesai berjoging.

Jika di Tambunan aku dapat melihat keindahan puncak Gunung Kinabalu tapi di sini aku dapat melihat puncak menara KLCC. Sayup-sayup kelihatan begitu tinggi. Panorama yang sungguh indah walaupun tidak seindah puncak Kinabalu.

Teringat kembali kejadian beberapa minggu lalu semasa aku sedang berjoging di sini kemudian aku disapa oleh pemuda gila yang memanggil dan menyeringai kepada ku. Aku langsung tidak mengendahkan dan akibatnya aku telah dicolek oleh Danial Afendi 2 minggu lalu.

Peristiwa yang awalnya agak misteri tetapi begitu menusuk jiwa bila aku seakan dapat merasakan betapa Danial benar-benar terseksa oleh gangguan Rafflesia. Dan kini aku pula seakan terjebak dengan apa yang telah berlaku terhadap Danial. Aku pula menjadi tidak tenang, tak mampu mengatur langkah untuk berjoging lalu membiarkan Suzy berjoging bersendirian.

Memang sebelum ini aku begitu pelik dengan lelaki gila yang mengenali aku itu. Memanggil nama ‘Rafflesia’ dan berlari mengejar aku… Aku tak sangka lelaki itulah yang bernama Danial Afendi yang begitu misteri yang membantu menyelesaikan penemuan mayat Noni.

Kalaulah aku tahu si gila itu adalah Danial Afendi sudah lama aku melayannya. Sudah lama aku akan cuba memulihkannya. Aku sedar kini Danial menjadi seperti ini kerana Noni. Aku harus bertanggungjawab ke atas Danial Afendi.

Entahkah apa yang telah berlaku ke atas Danial Afendi, tapi aku yakin Danial telah hilang kawalan terhadap dirinya sendiri. Semangat ‘Rafflesia’ begitu kuat mempengaruhinya sehingga menyerap ke dalam mindanya.

Mungkin juga di kala Danial melancong ke Sabah, dia mengalami tekanan perasaan yang amat kuat. Kemudian apabila Misteri Si Rafflesia melanda Danial terus hilang arah, tidak dapat mengawal diri dan perasaan akhirnya dia hilang kawalan diri hingga menjadi gila. Entahlah itu hanyalah teori aku. Kenyataannya tuhan yang Maha Kuasa yang lebih mengetahui.

“Nani.. Termenung sendiri nampak… Ingatkan Shah ke?” Suara Suzy rakan serumah aku segera saja membangkitkan aku dari lamunan. Dia sudah selesai berjoging rupanya, langsung aku tidak perasan.

“Eh!! tak adalah… saja je.. seronok tengok puncak menara tu teringat dengan Gunung Kinabalu pula…” Aku menafikan.

Memang beberapa hari ini aku sudah hilang tumpuan terhadap Shah. Ingatan aku lebih kepada Danial Afendi. Sukar untuk aku melupakan peristiwa penculikkan yang mengerikan tetapi penuh dengan perasaan cinta Danial Afendi terhadap Noni Rafflesia.

“Suzy… apa pendapat kau tentang Danial Afendi…?”

Aku cuba mendapatkan buah fikiran dari Suzy seorang kawan yang paling rapat di Kuala Lumpur ini. Dialah yang membawa aku ke dunia permodelan. Perkenalan kami memang sudah lama semenjak belajar di Australia lagi.

“Danial Afendi… Aku rasa dia mangsa keadaan. Kau kena bantu dia Nani… Dia tangungjawab kau. Kau mesti tahu kan kenapa dia boleh jadi macam tu…” Suzy memberi pendapat.

Memang itulah yang aku fikirkan beberapa hari ini. Aku rasa aku saja insan yang mampu memulihkan Danial. Aku sajalah harapan untuk membolehkan Danial sembuh seperti sedia kala jika diizinkan Tuhan.

“Memang tu yang aku fikirkan… Aku kesian sangat dengan dia… Dia tak bersalah… Dia mangsa keadaan..” Aku memberitahu Suzy. Suzy tersenyum tanda faham.

“Dah tu macam mana… Kalau kau rasa itu tanggungjawab kau… Kau kena berkorban untuknya Nani.. Kesian Danial..” Suzy memberi kekuatan kepada aku. Aku harus berkorban bukan hanya kerana Danial Afendi… tetapi juga kerana Noni Rafflesia.

“Tapi Suzy… tak kan aku nak tinggalkan Shah… Kesian dia kalau aku ke Johor…” Memang aku kesiankan Danial, namun aku perlu juga menjaga hati Shah. Bagaimana hubungan kami nanti jika kami berjauhan, tidak dapat bersama selalu.

“Nani… aku nak cakap sikit. Aku harap kau tak kecil hati… Demi kawan aku rasa aku perlu beritahu kau” Suzy berkata sambil memandang aku dengan wajah yang agak serba salah. Seperti ada suatu rahsia yang aku tidak tahu yang ingin dia pecahkan.

“Kau kan kawan aku… cakap saja Suzy… Aku tak kisahlah..” Aku membalas.

“Sebenarnya aku dah beberapa kali terserempak Shah dengan perempuan lain. Mereka sungguh mesra..” Suzy memberitahu. Nampak begitu bersungguh-sungguh dia dalam menyampaikan berita itu.

Aku tersentak sejenak mendengar berita itu. Sukar untuk aku mempercayainya. Bukan sehari dua aku mengenali Shah. Kami kenal begitu lama semenjak di Sabah lagi. Tak mungkin Shah akan berlaku curang atau ingin mempermainkan aku kerana paksi cinta kami begitu kukuh tidak mungkin akan tergugat.

Hubungan aku dengan Shah bukannya hubungan cinta biasa tetapi lebih kepada meneruskan cinta yang lalu antara Shah dan Noni. Kami begitu rapat semenjak Shah menjadi kekasih Noni lagi.

Selepas kematian Noni, akulah yang menjadi penggantinya. Aku kasihan dengan Shah yang begitu kecewa dengan pemergian Noni yang tidak disangka-sangka. Atas dasar itulah aku sanggup menjadi pengganti Noni walaupun mungkin tidak sehebat kasih dan sayang Noni terhadap Shah. Aku hanya cuba yang terbaik.

“Aku cakap sebab kau kawan aku Nani… kalau kau tak percaya terpulanglah…” Suzy kembali cuba meyakinkan aku apabila dia menyedari aku seakan endah tak endah dengan berita yang disampaikan tadi.

“Bukan aku tak percaya… tapi… tak kan lah… Shah….” Aku tak mampu meneruskan kata-kata. Amat berat untuk aku percaya. Aku rasa aku sangat mengenali Shah.. Dia seorang yang baik dan sungguh menyayangi aku sebagaimana dia pernah menyayangi Noni suatu ketika dulu.

Namun dalam aku mempercayai Shah sukar untuk menolak kata-kata rakan paling karib aku… Suzy. Bukan sehari dua juga aku mengenali Suzy... begitu lama semenjak kami sama-sama belajar dulu di Australia dulu.

“Terpulanglah pada kau Nani… Aku rasa sebagai kawan, aku bertanggung jawab untuk memberitahu apa yang aku tahu…” Suzy memberitahu dengan muka seakan rasa bersalah.

“Aku faham Suzy… Terima kasihlah beritahu aku. Malam ni aku akan jumpa Shah. Pandailah aku selesaikannya…” Aku memberitahu. Mungkin maklumat itu akan melegakan hati Suzy yang seakan bersalah membocorkan rahsia kecurangan Shah.

“Baguslah Nani… ibarat menarik rambut di dalam tepung… Rambut tidak putus, tepung tidak berselerak..” Suzy memberi sedikit nasihat. Aku hanya diam saja dan sedikit mengangguk tanda paham apa yang diperkatakannya.

Memang Suzy seorang kawan yang baik…. Mungkin dia tidak mahu aku berpisah dengan Shah kerana kami bertiga kini semakin rapat. Shah adalah kekasih aku, Suzy pula adalah teman karib aku. Kami bertiga sememangnya mesra dan selalu bersama. Atas dasar itu aku akan cuba menyelesaikan konflik dalaman ini dengan cara yang terbaik agar penyelesaiannya tidak merugikan sesiapa.

1 comment: